navigatie overslaan

Energie en enthousiasme zijn cruciaal, maar de visie heeft vooral actie nodig om succesvol te worden. Het Perspectief Vrijetijdseconomie Twente 2030 kent dan ook een aantal heldere programmalijnen waarin we de shifts vertalen naar de juist acties om onderweg te gaan naar 2030. Twente Marketing neemt de verantwoordelijk om deze, vooral ook samen met anderen tot uitvoer te brengen de komende jaren.

Bekijk het overzicht

Twente een natuurlijke magneet

De impact van de vrijetijdseconomie is veel groter dan alleen het economisch belang. Ze heeft ook een groot aandeel in het leefklimaat van Twente. Ze brengt mensen samen, biedt inwoners plezier en vertier, maakt het mogelijk om te ontspannen en tot rust te komen en zorgt voor draagvlak. Daarbij zorgen bezoekersstromen voor het beschikbaar blijven van belangrijke faciliteiten, zoals supermarkten, OV-verbindingen en culturele instellingen in steden en dorpen.

Twente een plek waar je wilt zijn: talent

Mensen willen graag wonen in een attractieve woonomgeving met goede culturele en recreatieve voorzieningen. Goede toeristisch recreatieve voorzieningen zijn essentieel voor het aantrekken en behouden van mensen en bedrijven. Daarnaast zorgt een sterke toeristische positionering ervoor dat mensen sneller een studie of een baan in overweging nemen en daarmee heeft het direct impact op het behoud en aantrekken van talent.

Het echte geheim van Twente: Tukkertrots

Van Tukker zijn als heel gewoon, naar Tukkerschap als cruciale, unieke en bijzondere randvoorwaarde om vrijheid en verantwoordelijkheid te verbinden. Hier kunnen we ‘vrij zijn van’ omdat onze identiteit ervoor zorgt dat we het altijd vooruit brengen. Tukkers zelf zijn het echte geheim van Twente. Zo wordt Twente niet alleen beroemd om ‘wat’ het is (vrij zijn economie) maar vooral ook door ‘wie’ Twente is . Tukkers zelf worden zo de iconen en ambassadeurs die Twente persoonlijk en omarmbaar maken.

Van vrijetijdseconomie naar vrij zijn van-economie

Om een duurzaam aantrekkelijk leefklimaat te blijven kunnen blijven bieden, is het belangrijk dat de vrijetijdssector wendbaar en flexibel is. Goede samenwerking op alle niveaus, ondernemers en bestuurders onderling en ook samen is daarvoor cruciaal. Evenals inspiratie en kennisdeling.